Zalany sufit w bloku zwiastuje poważne kłopoty. Niestety do takich sytuacji dochodzi dość często. Winne są niesprawne sprzęty AGD lub niekonserwowane we właściwy sposób rury. Choć sytuacja jest nie do pozazdroszczenia, jeśli osoba odpowiedzialna za zalanie wykupiła odpowiednią polisę, poszkodowany ma szansę szybko odzyskać pieniądze niezbędne na naprawy. W tym artykule wyjaśniamy, co robić, jeśli sąsiad zalewa mieszkanie i gdzie zgłosić zalanie mieszkania przez sąsiada.
Takiej sytuacji doświadczyło już wielu Polaków: wchodząc do mieszkania, czujesz, że buty zanurzają się w wodzie. W mniej dramatycznym scenariuszu woda dopiero zbiera się nad sufitem, o czym świadczy charakterystyczna, szybko rosnąca plama. W takiej sytuacji większość osób od razu zakłada, że woda przedostaje się z mieszkania na górze, choć źródłem zalania może być również rura pionowa w budynku. Za zalania z rur pionowych odpowiada nie sąsiad, lecz zarządca nieruchomości lub spółdzielnia mieszkaniowa. To ich zadaniem jest stała konserwacja systemów doprowadzania i odprowadzania wody.
Niezależnie od tego, czy za zalanie odpowiada sąsiad z góry, czy zarządca budynku, pierwszym krokiem po zorientowaniu się, że mieszkanie zalewa woda, jest jej zatrzymanie. Naturalnym pierwszym krokiem jest niezwłoczna wizyta u sąsiada i wspólne sprawdzenie, czy woda nie wylewa się z wężyka doprowadzającego wodę do pralki albo zmywarki lub czy nie wydostaje się spod wanny bądź kabiny kąpielowej. W komediach zalania są często przedstawiane jako coś wynikającego z zapominalstwa: sąsiad z góry zaczął nalewać wodę do wanny, po czym o niej zapomniał, wyszedł z domu i litry wody przez kilka godzin zalewały najpierw jego mieszkania, a następnie lokal poniżej. W rzeczywistości w większości przypadków wygląda to zupełnie inaczej: sąsiad może w ogóle nie mieć świadomości, że z jego kuchni lub łazienki wydostaje się woda! Nie można wykluczyć, że instalacja była niesprawna od dawna i woda nawet przez kilka tygodni powoli sączyła się z wężyka lub rurek. Należy też wyłączyć prąd w mieszkaniu i odłączyć od zasilania sprzęty elektroniczne.
Jeżeli nie uda się znaleźć źródła zalania w mieszkaniu sąsiada, należy natychmiast poinformować zarządcę budynku, tak aby zakręcił wodę i wysłał na miejsce swojego przedstawiciela, który weźmie udział w dopełnianiu formalności.
Gdy dopływ wody zostanie wyłączony, przychodzi czas na zabezpieczenie wartościowych przedmiotów, spisanie protokołów, wykonanie dokumentacji fotograficznej i pierwsze sprzątanie.
Masz zalane mieszkanie w bloku? Co robić krok po kroku po zakręceniu wody?
Jeżeli osoba odpowiedzialna za szkodę w mieszkaniu ma polisę OC w życiu prywatnym, ubezpieczyciel ponosi koszty usunięcia szkód spowodowanych przez wodę. Twoim zadaniem będzie zgłoszenie szkody, czyli poinformowanie towarzystwa ubezpieczeniowego o zalaniu. Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) określają termin, w jakim takie zgłoszenie powinno zostać złożone. Nie należy z tym zwlekać, bo z reguły jest on bardzo krótki, wynosi około tygodnia. Po upływie tego terminu ubezpieczyciel może pozostawić zgłoszenie bez rozpoznania i nie wypłacić odszkodowania.
OWU określają również sposób zgłoszenia szkody. Najczęściej przewidzianych jest kilka metod: zgłoszenie można przesłać pocztą tradycyjną, mailem, za pomocą formularza na stronie internetowej lub w aplikacji. Niezależnie od wybranej metody zgłoszenie szkody zalania musi zawierać:
Do zgłoszenia należy dołączyć wszystkie posiadane dokumenty, takie jak:
Od poprawnego opisania szkody oraz jej wartości w ogromnej mierze zależy wysokość odszkodowania. Zgłoszenie powinno być maksymalnie precyzyjne i zawierać wszystkie potrzebne załączniki, tak aby ubezpieczyciel nie musiał wzywać do uzupełnienia braków. To wydłuży proces przyznawania odszkodowania, a przecież zależy Ci na pieniądzach.
Trudniejsze będzie uzyskanie odszkodowania, kiedy odpowiedzialny za zalanie nie ma polisy. O ile zarządzający nieruchomościami z reguły mają stosowne ubezpieczenie, o tyle osoby prywatne często nie wiedzą, że warto co roku ubezpieczyć swoje mieszkanie, a do tego wykupić polisę OC na wypadek wyrządzenia szkody innej osobie.
Brak ubezpieczenia to dla sąsiada odpowiedzialnego za zalanie bardzo kosztowny błąd. Może uznać swoją odpowiedzialność i pokryć wszystkie koszty, ale jeśli się nie zgodzi, pozostaje Ci wystąpić z pozwem o zwrot poniesionych kosztów. W takim przypadku wszystkie naprawy musisz wykonać na własny rachunek, ale jeśli sąd uzna Twoje racje, sąsiad zwróci wszystkie wydatki na doprowadzenie mieszkania do stanu sprzed zalania – wraz z odsetkami.
Ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia szkody. Odszkodowanie powinno mieć wysokość umożliwiającą usunięcie szkód spowodowanych przez zalanie, ale przy ustalaniu go ubezpieczyciel bierze pod uwagę także zakres wykupionej polisy. Ubezpieczyciel może dokonać wypłaty odszkodowania maksymalnie do wysokości sumy gwarancyjnej określonej w polisie. Jeżeli wartość szkody przewyższa tę kwotę, poszkodowany ma prawo domagać się zwrotu pozostałej części bezpośrednio od sprawcy, np. sąsiada. Zakres ubezpieczenia opisany jest w OWU.
Decyzja ubezpieczyciela często rozczarowuje poszkodowanych. Towarzystwa ubezpieczeniowe nagminnie zaniżają wysokość odszkodowania za zalanie mieszkania poprzez przyjęcie niższej wartości uszkodzonych przedmiotów albo elementów stałych zalanego mieszkania lub nieuwzględnienie części koniecznych prac. Na przykład z kosztorysu przedłożonego przez poszkodowanego wynikało, że pomalowanie ścian kosztowało 1400 zł, a ubezpieczyciel uznaje, że zwróci tylko połowę tej kwoty, ponieważ w jego opinii można było znaleźć tańszą ekipę remontową, więc rachunek przedłożony przez poszkodowanego jest zawyżony.
Jeśli zaproponowane przez ubezpieczyciela odszkodowanie jest za niskie, masz dwie możliwości działania: możesz się zgodzić z niekorzystną decyzją i wyłożyć brakującą część pieniędzy ze swojej kieszeni albo odwołać się od decyzji.
Niewiele osób, u których doszło do zalania mieszkania przez sąsiada, wie, że można złożyć odwołanie (reklamację) od krzywdzącej ich decyzji ubezpieczyciela. Polega to na wniesieniu pisma, w którym oświadczasz, że nie zgadzasz się na proponowane odszkodowanie i domagasz się ponownego rozpatrzenia zgłoszenia.
Wniesienie odwołania od decyzji ubezpieczyciela jest całkowicie bezpłatne. Nie wstrzymuje wypłaty przyznanego odszkodowania: w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia szkody ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić odszkodowanie w bezspornej wysokości. Nie ryzykujesz więc, że przez kilka kolejnych miesięcy nie dostaniesz żadnych pieniędzy od ubezpieczyciela; możesz jedynie wywalczyć wyższe odszkodowanie.
Do uzupełnienia.
Odwołanie od niekorzystnej decyzji o zaniżonym odszkodowaniu możesz sporządzić samodzielnie lub powierzyć to zespołowi specjalistów, którzy mają doświadczenie w uzyskiwaniu należnego odszkodowania. Zachęcamy do kontaktu z Justum. Działamy szybko i sprawnie. Pomogliśmy wielu klientom podwyższyć odszkodowanie – zgłoś i swoją sprawę!
Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.
Ubezpieczyciele nierzadko stosują techniki, które prowadzą do obniżenia wartości odszkodowania. Oto najczęstsze z nich:
Zaniżone odszkodowanie oznacza dla rolnika konieczność poniesienia dodatkowych kosztów z własnej kieszeni. W przypadku poważnych szkód może to doprowadzić do:
Kancelaria Justum specjalizuje się w dochodzeniu roszczeń z tytułu szkód majątkowych, w tym w budynkach rolniczych. Dzięki naszemu doświadczeniu i wiedzy możemy:
Dochód z gospodarstwa rolnego jest podstawą utrzymania wielu rodzin. Dlatego ważne jest, aby w przypadku szkód odzyskać pełną kwotę potrzebną na naprawę strat. Wiele osób rezygnuje z dochodzenia swoich praw, obawiając się skomplikowanego procesu lub kosztów. W Justum minimalizujemy te obawy: